Gmina Skoczów od 1 lutego 2025 roku do 30 kwietnia 2027 roku realizuje projekt pn.: „Rozwój usług na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych w Gminie Skoczów”. Realizacja projektu jest możliwa dzięki uzyskanemu dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Społeczny +), Priorytet: FESL.07.00 Fundusze Europejskie dla społeczeństwa, Działanie: FESL.07.04 Usługi społeczne.

Głównym celem projektu jest rozwój szeroko rozumianych usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych zamieszkujących teren gminy Skoczów.

W ramach projektu planuje się:

-   rozwój usług opiekuńczych poprzez zatrudnienie dodatkowych pracowników do świadczenia usług. Pozwoli to na objęcie tą formą wsparcia co najmniej 10 nowych osób oraz w miarę potrzeb i możliwości zostanie zwiększona liczba godzin usług u osób tego wymagających,

-   objęcie usługami opieki wytchnieniowej co najmniej 3 rodzin umożliwi opiekunom faktycznym osób niepełnosprawnych czynny udział w życiu społecznym gminy, da możliwość załatwienia spraw urzędowych i zdrowotnych, a także w wielu przypadkach pozwoli na zasłużony wypoczynek,

-   zorganizowanie usług asystenckich dla co najmniej 5 osób z niepełnosprawnościami. Działanie pozwoli na wspieranie aktywności społecznej, edukacyjnej lub zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Wpłynie pozytywnie na udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i kulturalnym gminy.

 

-   zorganizowanie szkoleń dla osób świadczących usługi opiekuńcze oraz asystenckie i wytchnieniowe co wpłynie pozytywnie na podniesienie jakości świadczonych usług oraz umożliwi rozwój zawodowy pracowników.

Wsparciem w ramach projektu objęte zostaną:

-   osoby z niepełnosprawnościami i ich otoczenie (m.in. rodzina, środowisko lokalne),

-   osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym z powodu wieku, stanu zdrowia, niepełnosprawności) i ich otoczenie,

-   osoby świadczące usługi społeczne w społeczności lokalnej.

Zadania projektu:

Zadanie nr 1 Świadczenie usług opiekuńczych W ramach zadania planuje się następujące działania:

        przewidziano zatrudnienie 2 opiekunek na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu,

        świadczenie usług opiekuńczych dla co najmniej 10 osób, które wcześniej nie były objęte wsparciem, prowadzące do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej. Zakres usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania będzie obejmował w szczególności: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, pielęgnację zaleconą przez lekarza, która obejmuje czynności pielęgnacyjne wynikające z przedłożonego zaświadczenia lekarskiego lub dokumentacji medycznej, uzupełniające w stosunku do pielęgniarskiej opieki środowiskowej, zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Odpłatność za realizację usług opiekuńczych będzie pobierana zgodnie z aktualnie obowiązującą Uchwałą Rady Miejskiej odnośnie odpłatności. Zwolnieniu z odpłatności będą podlegały osoby, które spełniają kryteria w/w uchwały.

Zadanie 2 Zapewnienie opieki wytchnieniowej W ramach zadania planuje się następujące działania:

        zatrudnienie na umowę cywilno-prawną 2 osób w celu świadczenia usługi opieki wytchnieniowej,

        wsparcie ma na celu zapewnienie opieki nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w zastępstwie za 3 opiekunów faktycznych (w związku ze zdarzeniem losowym, potrzebą załatwienia codziennych spraw lub odpoczynku opiekuna faktycznego) Wsparcie w ramach opieki wytchnieniowej będzie maksymalnie trwać 12 tygodni w roku na osobę (co daje 84 dni x 8h czyli max 672h na rok opieki wytchnieniowej na osobę). Odpłatność za realizację usług opiekuńczych będzie pobierana zgodnie z aktualnie obowiązującą Uchwałą Rady Miejskiej odnośnie odpłatności za usługi opiekuńcze. Zwolnieniu z odpłatności będą podlegały osoby, które spełniają kryteria w/w uchwały. Wsparcie opieki wytchnieniowej prowadzić będzie do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej.

Zadanie 3 Organizacja opieki asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. W ramach zadania planuje się następujące działania:

        zatrudnienie na umowę cywilno-prawną 4 osób w celu świadczenia usług asystenckich,

        wprowadzenie usług asystencji osobistej dla 5 osób jako formy ogólnodostępnego wsparcia osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, wsparcie w formie asystencji prowadzić będzie do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej,

Zadanie 4 Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników OPS

Zaplanowano zakup szkoleń dla 8 pracowników zajmujących się bezpośrednio w terenie osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi. Szkolenia pozwolą na podniesienie jakości świadczonych usług jak i na poczucie bezpieczeństwa osób świadczących usługi. Szkolenia zostały przewidziane zarówno dla osób nowo zatrudnionych w projekcie jak również osoby już zatrudnione w Ośrodku, które będą pracować z uczestnikami. Szkolenie obejmować będzie tematykę z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, radzenia sobie ze stresem, pracy z trudnym klientem.

Projekt obejmuje również działania szkoleniowe dla kadry dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i uwzględniania specyficznych potrzeb osób narażonych na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione.

Wartość projektu: 777.750,00 PLN, dofinansowanie - środki Unii europejskiej: 661.087,50 PLN, Budżet Państwa 77.750,00 PLN, wkład własny 38.887,50 zł.

Planowane efekty:

Realizacja działań zaplanowanych w projekcie pozytywnie wpłynie na sytuację osób które potrzebują wsparcia w formie usług opiekuńczych.

 

Zwiększenie liczby miejsc świadczonych usług umożliwi pozostanie osób, które potrzebują wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu wieku, stanu zdrowia, niepełnosprawności w społeczności lokalnej. Pomoc w formie opieki wytchnieniowej umożliwi opiekunom faktycznym osób niepełnosprawnych czynny udział w życiu społecznym Gminy.

Pomoc asystenta pozwoli na wspieranie aktywności społecznej, edukacyjnej lub zawodowej osób z niepełnosprawnościami.

Organizacja szkoleń dla zatrudnionych pracowników wpłynie na podniesienie jakość świadczonych usług.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Ośrodek Pomocy Społecznej w Skoczowie rozpoczął rekrutację do projektu pod nazwą: „Rozwój usług na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych w Gminie Skoczów” skierowanego do mieszkańców gminy Skoczów.

Wsparciem w ramach projektu objęte zostaną osoby z niepełnosprawnościami i ich otoczenie oraz osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu wieku, stanu zdrowia, zamieszkujące gminę Skoczów.

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie proszone są o zgłaszanie się do biura projektu mieszczącego się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie przy ulicy Gustawa Morcinka 18, w godzinach pracy:

Poniedziałek        7 - 15

Wtorek               7  - 15

Środa                 7  - 16

Czwartek            7  - 17

Piątek                 7 - 13

Telefon: 534 706 807 oraz 33 853 34 52

Zasady rekrutacji i realizacji projektu zostały ujęte w Regulaminie projektu, który wraz z niezbędnymi dokumentami rekrutacyjnymi znajduje się w załączeniu (pliki pdf).

Pliki do pobrania:
Download this file (FE plakat A3.pdf)FE plakat A3.pdf
Download this file (Deklaracja uczestnictwa.docx)Deklaracja uczestnictwa.docx
Download this file (Deklaracja uczestnictwa.pdf)Deklaracja uczestnictwa.pdf
Download this file (Informacja o projekcie.docx)Informacja o projekcie.docx
Download this file (Informacja o projekcie.pdf)Informacja o projekcie.pdf
Download this file (REGULAMIN PROJEKTU.docx)REGULAMIN PROJEKTU.docx
Download this file (Załącznik nr 1 do Regulaminu projektu kolor.docx)Załącznik nr 1 do Regulaminu projektu kolor.docx
Download this file (Załącznik nr 2 Formularz klauzuli informacyjnej IZ FE SL.docx)Załącznik nr 2 Formularz klauzuli informacyjnej IZ FE SL.docx
Download this file (Załącznik nr 2a RODO OPS formularz klauzuli informacyjnej.docx)Załącznik nr 2a RODO OPS formularz klauzuli informacyjnej.docx
Download this file (Załącznik nr 3 Formularz rekrutacyjny.docx)Załącznik nr 3 Formularz rekrutacyjny.docx
Download this file (Załącznik nr 3 Formularz rekrutacyjny.pdf)Załącznik nr 3 Formularz rekrutacyjny.pdf
Download this file (Załącznik nr 4 Oświadczenie o wyrażeniu zgody na rozpowszechnianie wizerunku.docx)Załącznik nr 4 Oświadczenie o wyrażeniu zgody na rozpowszechnianie wizerunku.docx
Download this file (Załącznik nr 5 Oświadczenie dotyczące sytuacji życiowej uczestnika projektu.docx)Załącznik nr 5 Oświadczenie dotyczące sytuacji życiowej uczestnika projektu.docx
Download this file (Załącznik nr 6 Kwestionariusz oceny funkcjonowania.doc)Załącznik nr 6 Kwestionariusz oceny funkcjonowania.doc
Download this file (Załącznik nr 6 Kwestionariusz oceny funkcjonowania.pdf)Załącznik nr 6 Kwestionariusz oceny funkcjonowania.pdf
Download this file (Regulamin usł. asystenckie i usł. wytchnieniowe.pdf)Regulamin usł. asystenckie i usł. wytchnieniowe.pdf
Download this file (Załącznik nr 1 Tabela odpłatność.docx)Załącznik nr 1 Tabela odpłatność.docx
Download this file (Załącznik nr 1 Tabela odpłatność.pdf)Załącznik nr 1 Tabela odpłatność.pdf
Download this file (Załącznik nr 2 Oświadczenie o sytuacji dochodowej.docx)Załącznik nr 2 Oświadczenie o sytuacji dochodowej.docx
Download this file (Załącznik nr 2 Oświadczenie o sytuacji dochodowej.pdf)Załącznik nr 2 Oświadczenie o sytuacji dochodowej.pdf
Download this file (Załącznik nr 3 AOOzN oświadczenie_dotyczace_wskazania_asystenta.docx)Załącznik nr 3 AOOzN oświadczenie_dotyczace_wskazania_asystenta.docx
Download this file (Załącznik nr 3 AOOzN oświadczenie_dotyczace_wskazania_asystenta.pdf)Załącznik nr 3 AOOzN oświadczenie_dotyczace_wskazania_asystenta.pdf
Download this file (Załącznik nr 3a AOOzN karta zgłoszenia.docx)Załącznik nr 3a AOOzN karta zgłoszenia.docx
Download this file (Załącznik nr 3a AOOzN karta zgłoszenia.pdf)Załącznik nr 3a AOOzN karta zgłoszenia.pdf
Download this file (Załącznik nr 4 OW karta_zgłoszenia.docx)Załącznik nr 4 OW karta_zgłoszenia.docx
Download this file (Załącznik nr 4 OW karta_zgłoszenia.pdf)Załącznik nr 4 OW karta_zgłoszenia.pdf
Download this file (Zarzadzenie nr 5.2025 Regulamin usł. asystenckie i usł. wytchnieniowe.docx)Zarzadzenie nr 5.2025 Regulamin usł. asystenckie i usł. wytchnieniowe.docx
Download this file (Zarządzenie nr 5.2025.pdf)Zarządzenie nr 5.2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc kwiecień 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc kwiecień 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc maj 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc maj 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc czerwiec 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc czerwiec 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc lipiec 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc lipiec 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc sierpień 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc sierpień 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc wrzesień 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc wrzesień 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc wrzesień 2025 (aktualizacja).pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc wrzesień 2025 (aktualizacja).pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc wrzesień 2025 (aktualizacja nr 2).pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc wrzesień 2025 (aktualizacja nr 2).pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc październik 2025.pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc październik 2025.pdf
Download this file (Harmonogram form wsparcia na miesiąc październik 2025 (aktualizacja nr 1).pdf)Harmonogram form wsparcia na miesiąc październik 2025 (aktualizacja nr 1).pdf