Gmina Skoczów od 1 lutego 2025 roku do 30 kwietnia 2027 roku realizuje projekt pn.: „Rozwój usług na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych w Gminie Skoczów”. Realizacja projektu jest możliwa dzięki uzyskanemu dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Społeczny +), Priorytet: FESL.07.00 Fundusze Europejskie dla społeczeństwa, Działanie: FESL.07.04 Usługi społeczne.

Głównym celem projektu jest rozwój szeroko rozumianych usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych zamieszkujących teren gminy Skoczów.

W ramach projektu planuje się:

-   rozwój usług opiekuńczych poprzez zatrudnienie dodatkowych pracowników do świadczenia usług. Pozwoli to na objęcie tą formą wsparcia co najmniej 10 nowych osób oraz w miarę potrzeb i możliwości zostanie zwiększona liczba godzin usług u osób tego wymagających,

-   objęcie usługami opieki wytchnieniowej co najmniej 3 rodzin umożliwi opiekunom faktycznym osób niepełnosprawnych czynny udział w życiu społecznym gminy, da możliwość załatwienia spraw urzędowych i zdrowotnych, a także w wielu przypadkach pozwoli na zasłużony wypoczynek,

-   zorganizowanie usług asystenckich dla co najmniej 5 osób z niepełnosprawnościami. Działanie pozwoli na wspieranie aktywności społecznej, edukacyjnej lub zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Wpłynie pozytywnie na udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i kulturalnym gminy.

 

-   zorganizowanie szkoleń dla osób świadczących usługi opiekuńcze oraz asystenckie i wytchnieniowe co wpłynie pozytywnie na podniesienie jakości świadczonych usług oraz umożliwi rozwój zawodowy pracowników.

Wsparciem w ramach projektu objęte zostaną:

-   osoby z niepełnosprawnościami i ich otoczenie (m.in. rodzina, środowisko lokalne),

-   osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym z powodu wieku, stanu zdrowia, niepełnosprawności) i ich otoczenie,

-   osoby świadczące usługi społeczne w społeczności lokalnej.

Zadania projektu:

Zadanie nr 1 Świadczenie usług opiekuńczych W ramach zadania planuje się następujące działania:

        przewidziano zatrudnienie 2 opiekunek na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu,

        świadczenie usług opiekuńczych dla co najmniej 10 osób, które wcześniej nie były objęte wsparciem, prowadzące do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej. Zakres usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania będzie obejmował w szczególności: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, pielęgnację zaleconą przez lekarza, która obejmuje czynności pielęgnacyjne wynikające z przedłożonego zaświadczenia lekarskiego lub dokumentacji medycznej, uzupełniające w stosunku do pielęgniarskiej opieki środowiskowej, zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Odpłatność za realizację usług opiekuńczych będzie pobierana zgodnie z aktualnie obowiązującą Uchwałą Rady Miejskiej odnośnie odpłatności. Zwolnieniu z odpłatności będą podlegały osoby, które spełniają kryteria w/w uchwały.

Zadanie 2 Zapewnienie opieki wytchnieniowej W ramach zadania planuje się następujące działania:

        zatrudnienie na umowę cywilno-prawną 2 osób w celu świadczenia usługi opieki wytchnieniowej,

        wsparcie ma na celu zapewnienie opieki nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w zastępstwie za 3 opiekunów faktycznych (w związku ze zdarzeniem losowym, potrzebą załatwienia codziennych spraw lub odpoczynku opiekuna faktycznego) Wsparcie w ramach opieki wytchnieniowej będzie maksymalnie trwać 12 tygodni w roku na osobę (co daje 84 dni x 8h czyli max 672h na rok opieki wytchnieniowej na osobę). Odpłatność za realizację usług opiekuńczych będzie pobierana zgodnie z aktualnie obowiązującą Uchwałą Rady Miejskiej odnośnie odpłatności za usługi opiekuńcze. Zwolnieniu z odpłatności będą podlegały osoby, które spełniają kryteria w/w uchwały. Wsparcie opieki wytchnieniowej prowadzić będzie do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej.

Zadanie 3 Organizacja opieki asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. W ramach zadania planuje się następujące działania:

        zatrudnienie na umowę cywilno-prawną 4 osób w celu świadczenia usług asystenckich,

        wprowadzenie usług asystencji osobistej dla 5 osób jako formy ogólnodostępnego wsparcia osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, wsparcie w formie asystencji prowadzić będzie do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej,

Zadanie 4 Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników OPS

Zaplanowano zakup szkoleń dla 8 pracowników zajmujących się bezpośrednio w terenie osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi. Szkolenia pozwolą na podniesienie jakości świadczonych usług jak i na poczucie bezpieczeństwa osób świadczących usługi. Szkolenia zostały przewidziane zarówno dla osób nowo zatrudnionych w projekcie jak również osoby już zatrudnione w Ośrodku, które będą pracować z uczestnikami. Szkolenie obejmować będzie tematykę z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, radzenia sobie ze stresem, pracy z trudnym klientem.

Projekt obejmuje również działania szkoleniowe dla kadry dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i uwzględniania specyficznych potrzeb osób narażonych na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione.

Wartość projektu: 777.750,00 PLN, dofinansowanie - środki Unii europejskiej: 661.087,50 PLN, Budżet Państwa 77.750,00 PLN, wkład własny 38.887,50 zł.

Planowane efekty:

Realizacja działań zaplanowanych w projekcie pozytywnie wpłynie na sytuację osób które potrzebują wsparcia w formie usług opiekuńczych.

 

Zwiększenie liczby miejsc świadczonych usług umożliwi pozostanie osób, które potrzebują wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu wieku, stanu zdrowia, niepełnosprawności w społeczności lokalnej. Pomoc w formie opieki wytchnieniowej umożliwi opiekunom faktycznym osób niepełnosprawnych czynny udział w życiu społecznym Gminy.

Pomoc asystenta pozwoli na wspieranie aktywności społecznej, edukacyjnej lub zawodowej osób z niepełnosprawnościami.

Organizacja szkoleń dla zatrudnionych pracowników wpłynie na podniesienie jakość świadczonych usług.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Ośrodek Pomocy Społecznej w Skoczowie rozpoczął rekrutację do projektu pod nazwą: „Rozwój usług na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych w Gminie Skoczów” skierowanego do mieszkańców gminy Skoczów.

Wsparciem w ramach projektu objęte zostaną osoby z niepełnosprawnościami i ich otoczenie oraz osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu wieku, stanu zdrowia, zamieszkujące gminę Skoczów.

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie proszone są o zgłaszanie się do biura projektu mieszczącego się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie przy ulicy Gustawa Morcinka 18, w godzinach pracy:

Poniedziałek        7 - 15

Wtorek               7  - 15

Środa                 7  - 16

Czwartek            7  - 15

Piątek                 7 - 14

Telefon: 534 706 807 oraz 33 853 34 52

Zasady rekrutacji i realizacji projektu zostały ujęte w Regulaminie projektu, który wraz z niezbędnymi dokumentami rekrutacyjnymi znajduje się w załączeniu (pliki pdf).